Medical Taping

Medical Taping Concept

De basis van het Medical Taping Concept werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea.
Hier werden destijds tapemethodes ontwikkeld vanuit de gedachte dat beweging en spieractiviteit essentieel
is om gezondheid te behouden of te herstellen.
De achtergrondgedachte is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar daarnaast ook bepalend
zijn voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur.
Als spieren niet goed functioneren, kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven.
Voortbouwend op deze gedachte, werden er diverse elastische tapesoorten ontwikkeld die de spieren in hun
functie kon ondersteunen, zonder daarbij de beweging te beperken.
Door aangedane spieren op deze manier te behandelen wordt het lichaamseigen herstelproces geactiveerd.
De gebruikte CureTape komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid.
Er wordt dan ook gebruik gemaakt van de elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid,
waardoor de tape een soort ‘liftende werking’ heeft op de opperhuid.
De liftende werking van de CureTape geeft een onmiddellijke drukvermindering, waardoor de bloedcirculatie
en de lymfeafvoer weer worden hersteld.
De druk op de pijnreceptoren neemt af, de ervaren pijn vermindert onmiddellijk.
Automatisch maakt dat een meer fysiologisch bewegingspatroon mogelijk.

Toepassing

-  Nabehandeling van blessures en als aanvulling op een Dry Needling behandeling.
-  Reduceren van ontstekingen of vochtophopingen. (oedeem, maar ook haematomen)
-  Houdingscorrecties.
-  Behandeling van klachten door overbelasting. (zoals RSI, tennis- of golfelleboog)
-  Ook neuro-reflectoire beïnvloeding, bijvoorbeeld bij hoofdpijn, behoort tot de mogelijkheden, evenals
   profylactisch tapen.
De anti-allergische, ventilerende en huidvriendelijke eigenschappen van de benodigde CureTape zorgen ervoor
dat de tape langere tijd (zo'n 4 a 5 dagen) achter elkaar gedragen kan worden.
Cure Tape is waterresistent waardoor u ook met de getapet kunt douchen.
Er is zo een 24-uur per dag behandeling mogelijk, waardoor het herstel na weefseltrauma veel sneller kan verlopen.

Bron: Fysio Tape